melindungi dan di lindungi serta rasionalnya lelaki sebagai khalifah di bumi allah.

adalah sudah menjadi lumrah bagi binatang.ataupun manusia.ataupun apa pun jenis makhluk yg mempunyai otak untuk menpunyai fungsi otak yg sangat mudah iaitu untuk melindungi.

contoh terdekat.anda membela tiga ekor kucing.dan mempunyai 3 jenis bekas makanan.apa akan jadi sekiranya satu daripada tiga bekas makanan itu di buang.dan kucing itu di beri makan dgn 2 lagi bekas yg tertinggal.anda pun sudah pasti tahu apa jawapannya.pasti akan berebut bukan? kemungkinan akan bercakar sesama sendiri pun adalah tinggi.

kucing yg tidak mempunyai akal itu pun tahu untuk melindungi haknya.apakan lagi kita sebagai manusia.mempunyai akal fikiran serta keupayaan yg jauh lebih sofistikated dari pemikiran seorang kucing.

apakah perasaan anda apabila barang anda di usik dan di cerobohi.apakan lagi di rampas.tak melawan? tak bersuara? jangan bohong.

di sini.saya ingin mengatakan bahawa hak saya dan milik saya telah cuba di cerobohi dan hak saya itu telah saya cuba lindungi.puas saya memberi pelbagai alasan dan juga situasi malahan juga contoh.tetapi hak itu juga sendiri mempunyai akal dan fikiran sebagaimana juga saya.setiap kata saya di bantah.dan org yg cuba merampas hak saya itu sebenarnya tiada apa2 kaitan pun dgn hak saya itu.bukan classmate.bukan groupmate.bukan apa pun cumalah kenalan.saya sendiri tidak dapat melakukan apa yg mereka lakukan,adakah itu sangat adil bagi saya.adil kah semua itu.itu hak saya.bukan hak kamu.saya pun tidak dapat semua itu tetapi adilkah bagi kamu tuk mendapat hak saya itu.saya bukan tidak percaya kepada hak saya.saya cuma mahukan keadilan.

saya juga boleh bertindak seperti binatang jikalau keadaan memaksa.tetapi itu bukan resmi manusia.itu perangai binatang buas atau syaitan.hanya makhluk seperti ini yg akan melakukan apa sahaja untuk melindungi hak mereka.nasib baiklah saya ini manusia.saya mempunyai naluri yg asas dan juga akal pemikiran seperti seorang manusia yg bertindak secara rasional.

inilah tujuannya allah mencipta lelaki sebagai khalifah di muka bumi.tidak perempuan.lelaki ini rasional.perempuan tidak.mereka mengikut perasaan.sebagai contoh.sepasang suami isteri yg meraikan hari raya.

apabila tiba hari raya.kaum wanita pastu mahukan semua benda baru.walaupun benda itu baru di belinya sehari,seminggu,sebulan mahupun bertaun2.tetapi bagi kaum lelaki.cukuplah sekadar ada baju baru.paling tidakpun,baju melayu tahun yg lepas2.

tidakkah anda nampak rasionalnya di sini? kita tidak melibatkan soal kaya atau pun miskin.kita melibatkan konteks pemikiran dan pengaruh emosi di dalam kedua2 jantina.saya tau konteks penulisan saya ini tidak ada kaitan pun dgn topik yg sebenarnya ingin saya sampaikan.

saya mahukan keadilan dan jawapan.dan berdasarkan alasan yg saya kemukakan di atas.saya ingin sekali mendapatkan jawapan daripada org yg saya tujukan ini.di manakah keadilannya untuk saya.org itu bukan classmate,bukan groupmate,bukan advisor,bukan ahli persatuan,dan berkemungkinan tidak ada apa2 kaitan pun.cukuplah hanya menjadi kenalan.mengapa ingin lebih.sedangkan saya sendiri tidak dapat peluang untuk berbuat begitu.saya faham kalau kenalan itu adalah classmate dan sebagainya.tapi ini hanyalah kenalan.cukuplah di medium2 tertentu.tidak perlulah bersua muka.

sekian.
-saya yg mencari jawapan-

0 comments: