sekali lagi, awak siapa?

sejak kebelakangan ini, fenomena ustaz segera menjadi trend dalam malaysia. bagi saya, ini adalah suatu yang positif, tapi ada juga beberapa setback dalam fenomena ini, di mana ada segelintir masyarakat yang sedia kala bangang, bodoh, benak tak berpenghujung. soalan bangang seperti kalau buang najis kucing dalam longkang lalu membuatkan longkang tersumbat dan menyusahkan komuniti setempat adakah hukumnya haram dan sebagainya adalah tidak patut. soalan bodoh seperti bertanyakan perihal tentang halal haram makanan yang sudah bertahun-tahun di label halal oleh jakim juga bangang, seperti juga menjatuhkan hukum halal haram kepada se-tin coke dan sebotol ribena tanpa ada usul periksa dari laman web e-jakim juga adalah tandanya kebodohan abadi.

saya ada beberapa soalan peribadi ingin di tujukan kepada mereka yang sering berbicara dan menjatuhkan hukum persis seorang tuhan, selain dan hanya berpandukan daripada pegangan ilmu akhirat dan agama semata-mata, dah boleh menjatuhkan hukum? saya tahu, al-quran itu sudah cukup lengkap sehingga ke akhir zaman. tapi sepertimana haramkan itu dan ini yang sudah di akui halal oleh regulators di malaysia, tidakkah itu menunjukkan bahawa fatwa anda itu meragukan?

saya tidak kisah kalau sesiapa nak berceramah agama sekali pun, berceramahlah sekali pun tentang agama sesat, tapi bagi saya, halal dan haram ini bukan di tangan manusia. bukan di tangan seorang manusia tanpa bahan bukti dan uji kaji saintifik.

saya tertanya-tanya, dari mana datang nya dia ni? kenapa tiada ahli ilmuan agama terkemuka yang lain seperti tuan guru nik aziz, harun din, abu hasan din, serta beberapa lagi ahli saintis terkemuka negara yang keluarkan statement seperti ustaz ini? bila ilmu agama, ilmu dunia tidak lagi selari, inilah hasilnya.

saya bukan orang yg ada ilmu agama yang tinggi, saya habis sekolah agama di johor dengan pangkat 1, agegat 12, kalau guna sijil ni saya dah boleh jadi cikgu sekolah agama dan mungkin imam di masjid2 di johor, tapi saya taklah cetek sangat ilmu agama sampai nak kena tanya di khalayak ramai perihal halal haram yang tak masuk akal.

terus terang saya kata, saya tak suka lansung. dari fatwa dan statement yg di keluarkan, dari segi pengikut fanatik yang terdiri daripada golongan hijabsters, serbanitas, islamik cybertroopers yg super horny tapi horny secara islamik di laman sesawang iluvislam. apa ni? belajar semua tinggi-tinggi. kemana perginya ilmu sains? kemana perginya rasa ingin tahu? takkan dia seorang ustaz dan ulama anda tidak ingin lansung darimana dan bagaimana dia memperolehi maklumat. bab halal haram ni bukan main2. contoh mcm mcd dan kfc kat malaysia ni. ya mmg saya akui itu semua yahudi nasrani punya branding. tapi daging-daging, sayur-sayur yang di guna tu bukan datangnya dari tanah haram sana. hello, zaman nabi dulu pon org islam berniaga dengan org bukan islam kat sana. ada caranya, ada system nya. konon bila amerika attack afganistan n iraq nak ban itu ini. kepala hotak awak masing2. tahu sapa yang mengelabah tetek pasal benda ni? tu haa golongan sebanitas yg isap rokok dunhill, malboro, hijabsters yg gemarkan mcd, kfc, chattime.

baru-baru ni, saya ada kenalan yg telah membuka tutti fruti di kluang, and saya terpandang satu screneshoot ustaz azhar yang kata benda tu masih tak di yakini lagi setelah seorang hijabster bertanyakan tentang perihal halal haram tutti frutti tu, saya nak carut "bullshit" tapi malangnya saya dah kena banned kat mostly semua page ustaz tu. saya boleh je kalau nak suruh kawan saya tu tag kan lesen dan sijil halal kat page zehar derus tu bertalu2. selang 3 minit sekali, oleh 30 orang. its halal y'alls. kenapalah bebal amat....

blergh. letih. itu haram, ini haram, sana tak yakin. siapa awak ni sebenarnya? awak ada PHD dalam teknologi makanan? ataupun awak adalah director JAKIM? kenapa awak beriya-iya ni? kenapa taknak haramkan hantaran kawin yg berbelas2 ribu serta serba satu or serba lengkap tu? banyak lagi benda lain awak boleh jatuh hukum halal haram, tapi tidak kepada benda2 remeh ini, ini bukan sahaja mendatangkan rasa was-was pada anak muda masa kini yang hari demi hari semakin bangang serta menuju jalanan sesat. ia juga bakal mendatangkan masalah kepada peniaga-peniaga, pengusaha makanan yg penat berusaha mendapatkan sijil dan lesen halal. tau tak perbuatan awak ni mengundang padah bagi mereka-mereka ini? hentilah fatwa-fatwa ini.

saya takkan pernah troll ceramah2 agama, saya tahu erti hormatkan agama, saya masih islam, saya bukan freethinker sepertimana di dakwa oleh beberapa hijabster. tapi look at u. berhijab fesyen bagai, pakai leggings, baju menampakkan bentuk dan susuk tubuh, bahasa budimannya "pakai baju sampai nak tersembul puting tetek, alur pantat nampak dengan seluar getah ketat, celak mata kalau boleh nak warna pelangi, atas kepala kalau boleh nak letak sejambak bunga" awak ada hati nak berfesyen mcm ni dengan gaya islamik. tu belom cerita tentang photoshoot n masuk dalam utube ajar orang pakai tudung dan main guitar. islamik sangat ke awak2 ni.

jadi dengan itu, kembali dengan tajuk saya, siapakah gerangannya dia? kenapa kita kena percaya 100% bulat2 segala apa yang dia kata? tak terlintas rasa di hati ke untuk mempersoalkan dari mana datangnya semua kata2 itu? semata2 tgk utube ? tuang coke atas daging khinjir keluar cacing? aku tak pernah nampak cleaner guna coke tuk cuci lantai dalam mana2 office or bangunan.mak saya dah minum coke selama 51 tahun dalam hidup dia. tak pernah sekali pun sakit perut ke apa.

saya harap kalau betul dia ni nak jadi regulators halal dan haram dalam negara ni, saya cadangkan dia jadi seseorang dalam JAKIM, or at least ada something dalam bidang berkaitan, tidak sesuka hati label sebagaimana dia suka sekarang ini. alim ulama tinggi lain tak pun mcm ni, hanya dia seorang.

fikir-fikirkan lah.

salam ramadhan.
selamat berpuasa.

1 comments:

h.a.n said...

good point Qayyum