masih di topic game dan keagamaan

aku bukanlah seorang yang alim mahupun kuat agama. tapi aku tau batas2 dan hukum hakam yang nyata dan jelas. aku nak kongsi sikit pandangan aku terhadap satu blog ni yang menceritakan pasal beberapa jenis game yang di katakan menghina islam, memperlekehkan serta mempermainkan kalimah allah dan muhammad.

apa yang aku cuba nak sampaikan ni bukanlah untuk menyangkal ataupun tak bersetuju secara lansung dengan theori2 dan hujah2 mereka. tapi ini sekadar pandangan aku sendiri, sebagai seorang islam dan sebagai sorang permain game tegar dan ex-professional gamer.

1. sebilangan kecil corak atau tanda2 di katakan menyerupai kalimah allah dan nabi. ok lain orang lain mata, lain opinion. sometimes aku tak boleh nak nampak, sometimes korang tak nampak. tapi boleh tak kita jangan obses sangat kat simbol2 yang menyerupai2 ni? apa korang ada degree in deciding hieroglyphs? fasih berbahasa di zaman jahiliyah? fasih bahasa dan simbol sanskrit? selagi takde fatwa dari ulama yang mengatakan bahawa terdapat atau ada zat2 yang mengandungi sedikit ataupun menyerupai. boleh lah kita jatuhkan hukuman ke atasnya. ini zaman moden, islam ini addin, cukup segala2 nya merentasi zaman ke zaman. islam tak kuno. minda dan mentaliti kita yang kuno. jangan hadang minda sendiri dengan bersikap kuno. bukan kah islam mengajar kita untuk bersikap terbuka?

 2. ada diantara korang yang tak main game. tak tau pun game tu pasal apa. watak apa. kenapa ada itu dan ini. tapi ada salah 2-3 jenis judul game yang di katakan itu personally aku boleh kata takde apa2 kaitan pun dengan penghinaan. amik contoh resident evil 4 tu. ok sekarang aku cakap based on aku sendiri main game tu habis 4-5 kali and based on the blog that the dude tulis. ok fine, salah ke berkongsi corak binaan pintu? just corak and bentuk without those kalimah? salah ke 2 org fikir 1 benda yang sama di mana mungkin antara mereka tak sedar benda tu dah wujud dan di fikirkan orang lain? berapa ramai orang dalam bumi ni? cuba kau cerita. penah tak kau fikir possibilities? occurance berapa ramai orang yang sedang share thoughts dgn kau about almost everything? penah kau consider tak semua2 tu? jujur aku cakap, aku main game ni, aku tak sedar pun pintu ni sama bentuk dgn corak cuma lambang je dia tukar, tapi pintu ni? bukan di berak kencing dalam game ni. bukan di ludah di pijak di sepak atau di buat sebarang penghinaan pon. percayalah. aku dah main game ni sehabis2nya. pusing segala2. aku boleh bagi tau bila kat mana apa yang akan terjadi. tolong jangan sempitkan minda wahai sahabat ku, wahai kaum ku.

3. kedengaran laungan azan dan allahuakbar dalam salah satu game tu. ok game yang ini sama penjelasannya dengan hujah ke 2 aku. IMHO, aku rasa azan dan laungan itu ingatkan aku untuk kita ni main game tu main jugak, tapi ingat2 la berhenti solat, tunaikan kewajipan. i felt nothing man. how can u guys judge benda tu as hinaan? how come? u guys tak main but u guys judge? who gave u guys the right? nak jadi tuhan tentukan hukum alam sendiri ke? u wont do that bro in this world..not gonna happen

4. aite aku mmg tak nafikan terdapat unsur2 yahudi dan barat dalam game2 ini. tapi stakat ni la paling2 teruk pun people bunuh diri n mati di sebabkan overdose n limit main game. tak mandi, berbunuh kerana legendary items, kena tipu, but not jadi murtad or sembah patung di sebabkan ini. no not yet in my count or knowledge but it might happen kan? tapi kita kena lah kaji dulu asal usul, timba ilmu penuh di dada,mantapkan diri dgn ilmu agama, baru kita boleh jatuh hukum terhadap benda2 sebegini. aku strictly tak setuju 100% dengan apa yang dia ceritakan dalam blog dia as menuduh aku, dan kami gamers sebagai orang yang kononnya kafir, tuduh buat itu dan ini. mcm la dia takde minat, mana tau tgk porn ke? jadi pedo ke? semua orang buat silap. dan kesilapan tu bukannya enkau untuk jatuhkan hukum di mana benda itu kafir ataupun tidak.

aite rasanya aku dah habis dah point tuk aku share dgn bloggers, gamers, even truthseekers out there. seriusly, aku nak try sedaya upaya aku untuk stop bangsa aku sendiri di cemari anasir propaganda freemason tak tentu hala dan sewenang2nya tuduh itu dan ini kafir. seperti yang aku cakap tadi islam itu addin, ikut edaran masa. paling sesuai paling moden paling baru. ini 2011, bkan lagi zaman jahiliyah, bukan lagi zaman analog, bukan lagi zaman islam sekular untuk kita kecilkan skop pemikiran kita dengan dunia sejajar.

ja~
ahnyeong :)

0 comments: