6% riots and its funny

hello. im writing this article based on my 24 years life experience and this all happens in malaysia. in every minor  community.

last thursday the telco company decided to increase the tax in every prepaid starter pack and reload - resulting #rage #butthurt #emo #beathismother #burnhishouse attitude all over malaysia.

and before i continue jolting down my points of view and u guys starting to bash me this and that, and with stupid sentence such as :-

"boleh la sial gemuk kau dah kerja apa rasa" - aku kerja? tanggungan aku mcm mana?
"mak bapak aku bukan orang senang" - bapak aku menteri la mcm bapak dafi?
"aku student kot" - aku? bukan student?
"aku student, so aku mestilah lebih pandai dari kau" - gua tau lu mmg bijak laksana bro
"wei aku blogger kot, income aku tak steady mcm kau" - perkerjaan nak cool, income mcm sial bising.

k these guys is bunch of fools.

6% out of rm 10 is ? particularly rm 0.60 cents. and *ini hypothesis aku* they still sells at RM 10, but u will get RM 9.40 (WHICH IS THE SAME AMOUNT IF U TOP UP RM 10 AND THEN CALL OTHER TELCO FOR 2 MINS) or they will sell it for RM 10.60 and u'll get RM 10 instead.

to be honest, kids like u guys? RM 10 ? funny? u guys cant even hold for a week. 3 days tops. 5 hours max. this is for the social kids - bbm, fb, twitter, blogger, tumblr *LAME*. celcom offers rm 2.50 for 1 day of internet.

talking in math language : rm 2.50 x 4 = RM 10 which if 4 days of internet for RM 10. thats only internet. did i forget to mention u guys do actually TEXT and CALLS?

so additionally, u guys would top up again. RM 10. or RM 5, or paling cikai RM 3. and repeat the whole process sampai la sebulan.

sum it up?

RM 10 for each 3 days. in a month u'll get ?? haa u do the maths la again.

bukan aku nak galakkan pakai post paid no. post paid is a better choice of solution. mengajar erti berjimat. mengajar erti menggunakan dengan kualiti. bukan kalau setakat bosan nak msg suka2 hati. ini tidak. kat twitter kau mencanak bising. kat luar kau nak text jantan betina mana. phone sex belom lagi. telefon mak mintak duit?

tak payah tipu bro aku penah lalui apa yang kau lalui.

really u guys makan fast food kan? service tax berapa? penah rasa nak bertumbuk tak bila pegi makan mcd, tgk harga kat situ rm 10.90 tapi kena bayar rm 11.30 sen? penah kau tanya kenapa? penah pegi papa rich? terjadi benda yang sama? or kedai makan cafe 3 stars yang lain? see.

the thing is, benda2 bab hiburan mcm ni kau nak bertekak dgn aku? sorry. aku kerja. tanggungan aku banyak. aku bayar bil, aku support adik2. aku support family sikit. ingat aku cukup ke? tak. duit tak pernah cukup. nilai duit makin susut. kau kena sedar hakikat ni.

pening? k la biar aku permudahkan lagi. since korang student, kena explanation yang simple kan biar senang faham.

suka lepak mamak? isap shisha? cerita bukan2 tgk epl sampai siang?

roughly secawan teh o ais is rm 1.20. aku tak penah nampak pulak org bantai mamak sbb dia order 7 gelas teh o ais melepak dari pukul 12 sampai 5 pagi kerana mamak tu berkira dgn rm 0.20.

or pernah tak derma pakcik makcik tua yang menyamar buta(tak semua) n mintak sedekah? rm 0.30 bro untuk tisu. (harga asal) selalu kita akan bagi singgit right?

or paling mudah la (lelaki) pernah kau isi tabung masjid setiap hari jumaat dengan dermaan ikhlas (ntah ikhlas atau tak sbb tgk org sekeliling kau derma so kau terpaksa derma) dengan nilai sekecil rm 1 ?

tak semua benda kau boleh blame gov, tak semua idea kau mengenai liberalisasi tu betol. carikan aku dunia yang sekular. tolong. bagi aku contoh.

kita hidup dalam sistem kapitalis. yang miskin terus miskin. yang kaya terus kaya. peradaban borjuis dalam diri masing2 setebal wall facebook sendiri. dah biasa hidup senang. lahir je semua ada.

penah kau fikir kau dapat scholar 100 ribu apa kau beli?

tolong jangan cakap dgn aku yang org2 kat felda tu semua miskin terasa sbb naik rm 0.60 sen harga topap? bro diorang tv pon takda. dari diorang beli topap, baik diorang beli minyak untuk bajak dan traktor diorang.

and korang semua yang budak2 ni. semua nak cool. study sambil cari side income katanya. tulis blog untuk mencari wang tambahan. BUTOH. terus terang aku kata online blogging and e-journalism akan tiba zaman penghujung nya. kalau kau tu martha steward takpa. penulisan bodoh. plagiarism sana sini. page views? kasihan. mcm ini kau kata kau cari rezeki? student bro apa boleh buat kena pilih study ke kerja.

hello? kalau kau hidup mengejar trend masa kini, tgk org pakai beribabi kau nak beribabi, org pakai samsbung kau nak samsbung jugak letih bro. tak mampu buat cara tak mampu. student buat cara student. ini semua hasil didikkan org tua aku yang korang kata org kaya. org tua aku tak penah pun belikan aku motor ke kereta ke time study. even handpone, diorang tak penah belikan tau. aku sendiri beli.

kerana rm 0.60 ni kau nak menyalak di time line? k aku tau kau cool, kau ()!*@^*)^@, tulis blog (!&@*)!@, sikit lagi terbitkan )!@*()^*@. yes kau mmg cool. everybody is a writer nowdays. berbekalkan kebod bodoh dan tak berjenama (aku guna razer) kau dah jadi wira di alam cyber. try earn income. guna tulang 4 kuderat. bayar cukai. bayar zakat. baru kau tau. nak kata gua bodoh sbb masih lagi guna kuderat tuk cari rezeki? abis bapak lu? tulis diari jual la jaja kat org?

seriusly aku bukan pro kerajaan, or anti. tapi aku rasional. aku kadang2 radikal, tapi aku masih punya otak tuk fikir ah rm 0.60 nak berbunuh bertikam buat apa? bagi yang perokok, takyah cakap. rather isap rokok dari membeli top up. jauh skali makanan. biar perot kosong asalkan mulut berasap. sehari roughly 2 kotak. sekotak dunhill 20 rm 10 +, sehari 2 kotak rm 20+. seminggu?

gua tak jilat bontot bik mama. gua bukan isap pelir najib. gua tak ngaji sama dgn nik aziz or berbual buih dgn mat sabu. gua ni thinker, kadang2 gua ni do-er.

rasional sikit. benda ni bersebab. baru lah student,. yelah untunglah student kan pandai. mana nak dengar cakap org tua mcm aku. sikit2 blame gov. taknak blame gov ke kalau ada org hilang sbb sangka gov kita buat secret experiment? or hide the truth about aliens?

sebagai kesimpulan. in my own point of view, kita di beri pilihan dan akal. kalau hidup nak suka2 sedap kau je takde rule, letih. takde consequences pon letih. letak satu nabi kat kaum arab jahiliah pun tak semua convert kan? u get me? inilah system, cycle dalam kehidupan. KAPITALIS. BORJUIS.

sampai satu hari, aku harap korang semua letak pena tajam tu. and mula buat sesuatu. sudah sekadar melontarkan batu dalam tasik tetapi akhirnya tengelam ke dasar tanpa sebarang kocakkan itu terpercik semula ke muka sendiri.

aite? ja.

nak bash gua? bash la. nak hentam gua hentam la. gua peduli apa. gua share apa yang gua nak share. lu student pegi baca buku sudah. #bugima

1 comments:

Kartini said...

wkaka. author emo :D